Gå videre til hovedindholdet


 Det enlige træ mellem hvide streger til fartøjer der ikke kommer fordi det er nat. Her havde jeg en fordel af at linsen på telefonen havde ligget nede ved en snus jeg tidligere havde spist. lampens lys er nikotin sløret. Måske summer det i træet. Måske er træet ligeglad. Det flytter sig ikke, som stregerne, der jo tegnes op igen når der er gået nogle år. Hvem ved om vi har biler der kører på veje om 100 år. Måske bliver der parkeringspladser på himlen istedet. Det er et fredfyldt motiv. Træet der endnu kender sin plads, men som med årene vil vokse ud af asfalten og de fine gårdsten. Rodnettet der vil filtre sig ind under jorden. Og danne forbindelser til andre træer, hvis samtale vi ikke sådan kan aflure. Jeg kender en fotograf der foretrækker at fotografere træer om vinteren fordi det er "uden alt det pis med blade." På samme måde har en anden ven som er billedkunstner. Det er om vinteren træet står frem uden panser. Så ser man skelettet tydeligere. Jeg ved ikke om jeg foretrækker det ene fra det andet. Når naturen er mægtig kan den noget andet. Foråret æder grimheden fra bygningerne op. Den fortryller om man vil. Men der er noget rent i naturen sådan en vinteraften, hvor temperaturen ligger og lurer på minus 2 grader. 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

 faktisk tror jeg jeg ville have svært ved at bo længere inde i landet, efter jeg i 16 år har boet 400 meter fra storebælt. Dele af min krop er omdannet til tågebanker. Og jeg har vænnet mig til at landskabet forandrer sig når det er storm og når det er stjerneklart og stille. Jeg kan ikke huske nær den samme tågemængde da jeg boede i københavn. Det er jack the ripper vejr plejer vi at kalde det herhjemme. Gå ikke ud uden scherlock holmes og en pibe. Træerne hænger som blødende former over den våde vej. Bilerne ligner dråber af stillestående jern. I det fjerne det mystiske gule hus, der i mange år forfaldt men som nu får nye forsatsruder i den tyskinspirerede herskabsvilla, som blev bygget på handlen med Kiel og Altona. Mange af mine venner er bange for at strande her når de besøger mig. De vil gerne vide at togene går så de ikke ender i provinsen. Men provinsen bor i dig selv. Ligesom centrum når du er i stødet og vil ind og gøre byen usikker. Vi danskere kan godt li vi er i centr...
 Det er typpisk natten at slukke for udsigten til andet end rim. Om dagen viser spejlet gerne dele af en vej. Men her var der sort eller grå skærm. Jeg kunne sikkert godt have tørret spejlet af. Men jeg går jo mine ture på nattens præmisser. Jeg skrev engang en historie om en mand der lever af at spise mørket, det bevirkede vi mennesker får sværere ved at sove. Men det fjerner også mystikken fra vores liv. Manden var nu glad for han havde det svært med mørke. Og spiste sig på en måde ind på sin egen frygt for samme mørke. Sådan har vi mennesker det så forskelligt. Der er dem der søger fakta og dem der søger fiktion. Og jeg har altid foretrukket mystikken intakt frem for en over oplyst verden. Der er så meget vi ved. Og det er tankevækkende at min telefon hellere laver mine motiver om til dagslys istedet for at bevare mørket, som det er. Så der sker tit det at jeg vender tilbage til ur-motivet med de fejl det nu har, når man dårligt kan se andet end det her spejl i et ellers udflyde...